17/12-2015 Nyhed til alle

Forsikringer i fokus

Boligselskabet Sjælland har i 2015 sat skader under luppen og sænket antallet markant, fordi der er kommet større fokus på forsikringer.

"Vi har hjulpet hinanden med at bringe antallet af skader ned og få et større fokus på forsikringer. Mine kolleger holder sig ikke tilbage med spørgsmål og ideer, og på den måde fanger vi også ting, vi ikke har gjort før. Alle har været med til at løfte opgaven og vende udviklingen, og det bliver kun bedre til næste år", siger forsikringsmedarbejder Mariana Aidi Hallstrøm.  

En ny årsrapport fra selskabets forsikringsmægler Contea fra 2015 viser, at det er lykkes Boligselskabet Sjælland at spare på udbetalingen af bygningsskader. Condan har i år udbetalt skader for ca. 3.729.918 kr. Det svarer til et markant fald på hele 43 % i forhold til året før. Der er også tale om et fald i selve antallet af skader. I 2015 har antallet af skader nemlig ligget på omkring 24, hvad der svarer til ca. 11 %.


FAKTA

Udvikling de sidste fem år:

År Antal Skadeprocent Skadeudgifter
2011 497 74 % 7.414.483
2012 400 86 % 8.784.597
2013  718 85 % 9.909.321
2014  220 59 % 8.746.849
2015  148 33 % 3.729.918

Fokus på forsikringer har fået antallet af skader til at styrtdykke.


Udviklingen kræver fuldt fokus

Særligt ét initiativ har haft betydning for den positive udvikling i 2015, mener Kommunikations- og sekretariatschef i Boligselskabet Sjælland Morten Lykkeberg. Nemlig ansættelsen af forsikringsmedarbejder Mariana Aidi Hallstrøm. Stillingen som forsikringsmedarbejder blev oprettet for et år siden, da boligafdelingerne pludselig blev varslet forsikringsstigninger på op mod det dobbelte.

Mariana Aidi Hallstrøm arbejder som forsikringsmedarbejder. Hendes overordnede opgave er at få nedbragt antallet af skader og sætte større fokus på forsikringer i Boligselskabet Sjælland.

”Jeg er ansat til at lave risikostyring, og jeg skal sammen med vores forsikringsmægler Contea lave gennemgange af diverse afdelinger for at se, hvor vi kan minimere skadesprocenten. Dette skal gerne på sigt gøre os til en mere attraktiv kunde. Så næste gang vi går i udbud, opnår vi en lavere præmie”, forklarer Mariana Aidi Hallstrøm om sit arbejde.   

Der er nu kommet et større fokus på forsikringsområdet i Boligselskabet Sjælland, mener Mariana Aidi Hallstrøm.

”Da jeg startede mit arbejde tænkte jeg, at hvis vi skulle få et overblik over historikken og vende udviklingen i Boligselskabet Sjælland, måtte jeg få afsluttet alle de åbne skader, vi havde. Jeg startede med at bruge min første tid på at køre ud til alle områderne og lære dem, deres arbejde og kompetencer at kende. Det gav mig en forudsætning for at forstå, hvorfor der var mange uafsluttede skader”, siger hun og fortsætter: ”Jeg fandt hurtigt ud af, at der manglede opdaterede arbejdsgange på området. Vi har brugt for mange ressourcer på, at for mange har været over en sag og har desværre også tabt et par sager af den grund”.

Udviklingen betyder ikke besparelser endnu

Selvom at udviklingen nu er vendt, og det nu går den rigtige vej, er der ikke tale om besparelser på forsikringsområdet endnu.

”Der er tale om en markant fremgang på kort tid i forhold til vores skadesforløb og fortsætter denne tendens, vil det efter en årrække forhåbentligt betyde en besparelse på præmiebetalingen, og dét vil betyde en besparelse for den enkelte beboer”, vurderer hun.

Hvad kan vi gøre bedre i 2016?

I 2016 skal vi fortsat have fokus på at holde uafsluttede skader nede, så vi hele tiden har et reelt skadesbillede af Boligselskabet Sjælland, mener Mariana Aidi Hallstrøm.

”Det er planlagt, at vi i februar går i gang med en procesbeskrivelse, hvor vi ser på forretningsgangen omkring forsikring, og arbejdsgruppen er allerede nedsat. Resultatet af dette vil uden tvivl tilføre stor værdi og vigtigst være meget ressourcebesparende for alle. Jeg glæder mig meget til resultatet”, siger hun.

Der har været ønsker om mere uddannelse på forsikringsområdet blandt medarbejderne i Boligselskabet Sjælland.

”I det nye år vil jeg gå i gang med at uddanne medarbejderne, så alle medarbejdere kan blive bedre klædt på til at have fuldt fokus på forsikringer”, fortæller Mariana Aidi Hallstrøm.

Can

Oversigten viser selskabets udgifter fra 2012 til 2016. I 2015 har Boligselskabet Sjælland brugt 14 millioner kr. på forsikringer.

Henvendelse om denne side til nyhedsredaktør