23/6-2015 Nyhed til alle

Kollektiv råderet ændres

Bedre priser, indsigt og sikker håndtering. Kollektiv råderet ændres. Ændringer blev senest efterspurgt på temamødet om drift.

Ændringen har været efterspurgt. På temamødet om drift op til repræsentantskabsmødet var netop håndteringen af kollektiv råderet en af de ting, som blev kritiseret.

Selskabsbestyrelsen var derfor positiv stemt, da en indstilling om ændringer skulle behandles på selskabsbestyrelsesmødet onsdag den 17. juni. En række ændringer af kollektiv råderet blev derfor vedtaget, så der fremover kommer bedre priser, indsigt og mere sikker håndtering.

Råderetspuljer skal give bedre økonomien
Der kommer en indkøbsaftale, som fastlægger de overordnede lave priser. Det skal sikre lavere priser, når der skal udarbejdes råderetspuljer til den enkelte boligafdeling. Puljerne skal samtidig køre ensartet for at give mindst mulig administration.

Mindre administration
Fremover skal færre ting håndteres fra hovedkontoret. Her bliver rammerne fastlagt, men det er køkkenfirmaet og det enkelte områdekontor, som udfører arbejdet med kollektiv råderet i en ensartet arbejdsproces, der skal give så lidt administration som mulig.

Kollektiv råderet skal være det rigtige for boligafdelingen
Fremover skal vi sikre at kollektiv råderet er det rigtige for den enkelte afdeling. Inden der oprettes en råderetspulje skal afdelingen derfor screenes på tre områder, inden der kan træffes beslutning om kollektiv råderet:

  • Det bygningstekniske rammer. F.eks. kan der kun udskiftes køkkener, hvis vandrør og faldstammer ikke er udskiftningsmodne.
  • Økonomien i afdelingen skal være i orden. Afdelingen skal være likvid nok til at blive lånegodkendt.
  • Udlejningssituationen skal tjekkes. Afdelinger hvor det er svært at udleje på grund af høj husleje, skal f.eks. ikke have kollektive råderetskøkkener, hvis det hæver huslejen væsentligt.


Beslutningen om kollektiv råderet i den enkelte afdeling
Kollektiv råderet skal fremover godkendes af både afdelingsmødet og af selskabsbestyrelsen ud fra en fast skabelon. Selskabsbestyrelsen opgave er at sikre, at afdelingen er screenet bygningsteknisk, økonomisk og i forhold til udlejningssituationen.
Puljerne kører maksimalt i to år. Skal puljerne køre længere, skal der en ny godkendelse til fra afdelingsmødet og selskabsbestyrelsen.

Lukkes ned allerede nu
Ændringerne bliver indført i løbet af det næste halve år. For afdelinger, som i dag har kollektiv råderet betyder det, at kollektiv råderet lukkes ned indtil der kommer nye kollektive råderetspuljer i gang.
- I enkelte situationer kan det selvfølgelig opleves drastisk, at vi lukker ned for kollektiv råderet fra den ene dag til den anden dag. Det er dog den måde vi sikrer, at vi hurtigt for de nye puljer op at stå og vi mener, at det er vigtigt, at vi hurtigt får kollektiv råderet til at fungere bedre fortæller Henrik Grønlund, souschef i Drift.

I oktober kommer der et temamøde for beboervalgte om kollektiv råderet.

Spørgsmål til kollektiv råderet skal rettes til det enkelte områdekontor.

mly

Henvendelse om denne side til Kunder & kommunikation