9/8-2021 Nyhed til alle

Portræt af Selskabsbestyrelsesmedlem Alice Bang

Alice Bang fortæller om sit engagement i Selskabsbestyrelsen, og om hvorfor hun brænder for fællesskabet.

I Selskabsbestyrelsen er det beboerne, som fører pennen og skaber resultaterne. Hvis du sidder med ved bordet, er du med til at sætte kursen. Og måske får du en plads lige ved siden af Alice Bang, der er beboerdemokrat helt ind til benet.

”Jeg brænder for fællesskabet. Det lyder lidt banalt, men det er sådan jeg har det. Dét at være en del af en bolig omkranset af fællesskab er simpelthen en drivkraft for mig. Jeg mener faktisk, at dét at kunne skabe en tryg base på baggrund af et fællesskab er afgørende for et godt liv.”

Ordene falder både tungt og beslutsom og på en måde, så det er svært at komme i tanke om, hvad der kunne udfordre Alice Bangs stålsatte tro på, at det batter at være aktiv beboerdemokrat både hjemme i afdelingen og i selskabet.

”Dét, der driver mig i selskabsbestyrelsen er, at det er her vi skaber de gode rammer for vores boliger og det helt nære. Det er for eksempel regler for råderet eller vedligeholdelse. Når man som jeg synes, at rigtigt meget skal være op til de enkelte afdelinger, så gælder det jo om at komme på banen, så man ikke bare uden videre laver fælles regler.”

Blikket rettet mod landspolitik

Ligesom de øvrige medlemmer af selskabsbestyrelsen har Alice Bang også blikket rettet mod de landspolitiske beslutninger og de love, der sætter rammerne for beboernes udgifter til husleje, affald, henlæggelser og meget andet.

Hun forklarer: ”Rammerne må ikke blive en snublesten for alt det, der kan og skal ske ude i afdelingerne. Der er stort set ingen landspolitikere, der bor alment. Hvis man ikke har prøvet at bo i sådan et fællesskab, så aner man ikke hvilken rigdom og muligheder der er.”

Miljøtosse, strategi og Vild med vilje

Men selvom flammen brænder ekstra kraftigt, når det handler om beboernes reelle indflydelse ude i afdelingerne, så bobler Alice Bang let over med alt det, som hun og selskabsbestyrelsen har opnået. 

”At mærke entusiasmen omkring arbejdet med strategien for 2024 var fantastisk. Som miljøtosse bliver jeg stolt, når vi viser vejen og skaber resultater, selvom vi ikke er dem med de højeste indtægter. Dét kan vi, fordi vi er et fællesskab.  Det overraskede mig faktisk, hvor vigtigt bæredygtighed er for mange, også selvom det koster noget ekstra.”

Alice Bang glæder sig derfor over, at projektet ”Vild med vilje” ikke længere er løse idéer om at skabe biodiversitet, men rent faktisk er noget, der nu bliver til noget med den nye strategi. Flere afdelinger er således i gang med at omlægge grønne arealer til vildere eng-områder.


Sådan har Selskabsbestyrelsen sat retningen

Alice Bang har sammen med den øvrige Selskabsbestyrelse været med til at igangsætte følgende:

  • Effektivisering: I 2014 blev der rejst politisk krav om, at samtlige boligselskaber skulle effektivisere for 1,5 mia. kr. I Boligselskabet Sjælland blev effektiviseringsmålene nået med en mere effektiv drift via bl.a. maskinfællesskaber og i forhold til vedligeholdelse og istandsættelse, hvor bedre udbud og gode aftaler blev indgået.
  • Bæredygtighed: Selskabsbestyrelsen har igangsat tiltag, der fx skal sikre et lavere, el-, vand- og varmebehov. Sparebruser-projektet er et godt eksempel, hvor alle boliger får en sparebruser. Projektet vil spare 240 ton CO2 og 50 millioner liter vand, når alle gamle brusere er udskiftet. Beboerne kommer til at spare ca. 400 kr. i gennemsnit om året per lejemål på deres vandregning.
  • Renoveringer: Selskabsbestyrelsen står bag 27 renoveringer (helhedsplaner), der har det formål at skabe højere boligkvalitet og komfort og lavere varmeudgifter for beboerne i selskabets boligafdelinger. I mellem 2015 – 2025 bliver mere end 4.000 af boligselskabets boliger renoveret og moderniseret.
  • Henlæggelser: Selskabsbestyrelsen var tidligt ude og på forkant med udviklingen. Allerede tilbage i 2011 kom boligselskabet i gang med at lægge til side til store bygningsdele (såkaldte henlæggelser), fx kloaker, vinduer og tag.

Henvendelse om denne side til Kunder & kommunikation