11/11-2015 Nyhed til alle

Sund fornuft at tage ting i opløbet

Boligservice betyder, at alle boliger får besøg af særligt uddannede ejendomsfolk. Småting bliver løst; "guld værd", siger formand.

<span>Jim Juhl er blandt de særligt uddannede medarbejdere, der udfører Boligservice. Sammen med en kollega, skal han besøge samtlige boliger i Ringsted-området. Han tjekker at vand, varme og indeklima er som det skal være, og følger op, hvis der er andre mangler i boligen.</span>   Foto: Jonas B. Whitehorn

Jim Juhl har allerede været på besøg i de første lejligheder. Klokken er ni i områdekontoret i Ringsted, og der er et lille hul mellem to aftaler om boligservice. Boligservice betyder, at en særligt uddannet medarbejder besøger alle boliger i en afdeling. Besøget handler om at tjekke at små fejl ikke udvikler sig til store og dyre reparationer. Samtidig kan en masse småting blive klaret på stedet.

Jim Juhl er service- og synsfunktionær, og har været ansat i Boligselskabet Sjælland i to år.

Boligservice har egentlig eksisteret hele tiden. Men for et år siden overtog boligselskabet hele opgaven, der ellers var løst af fx indeklimafirmaer. Dengang fortalte direktør Bo Jørgensen at det handlede om at beboerne møder en medarbejder, de nok kender og møder på gaden, og samtidig hang ændringen sammen med øget effektivitet og insourcing. 

"De små lejligheder, vi har i dag, går ret stærkt", forklarer Jim Juhl om de ti minutters pause, der er til det næste besøg. Når en medarbejder skal ud og besøge tre lejligheder i timen, skal det hele være klappet og klart.


Læs også:

Sideartikel: Formand: "Guld værd"

Bestyrelseshåndbogen om Boligservice

Tidligere artikel: Boligservice giver boligkvalitet

Billedserie: Med drengene på boligservice


Frem til dagene, hvor Jim Juhl laver boligservice i en afdeling er gået et stort forarbejde. Først er afdelingen screenet for at tjekke at der ikke ligger større renoveringsarbejder lige om hjørnet, eller om der i forvejen er håndværkere, der skal hele boligraden rundt, og som derfor lige så godt kunne løse opgaven. Men det er ikke tilfældet i Benediktegården i Ringsted.

I første omgang var det afdelingsbestyrelsen, der blev inddraget og spurgt om der var særlige ting, Jim og de andre folk skulle tjekke og være opmærksomme på. Så, for seks uger siden, blev beboerne varslet. Det sker med et særligt it-system, der hjælper med at regne arbejdsdagene ud for medarbejderne.

"Til at begynde med troede jeg simpelt hen ikke på at vi kunne nå det på den tid", fortæller Jim Juhl. Afhængig af boligstørrelsen skal han kunne banke på, nå ind og tjekke installationer osv. og sige pænt farvel op til tre gange i timen.

"Men det har vist sig at holde meget godt. De små boliger i dag er ikke noget problem. De større ligger lige på kanten", siger Jim Juhl.

Senest blev beboerne varslet om besøget for tre dage siden. Nogle har lagt nøglen i en konvolut, men de fleste er vist hjemme. 

En særlig udstyret taske står på fortovet, og tablet og instruktioner er under armen, da Jim ringer på. En sød, ældre dame åbner, og vi får lov at kigge ind med kameraet, bare hun og hunden ikke kommer med.

Jim går rutineret ud i køkkenet og lægger tablet'en til rette. Her ligger et it-system, hvor besøget registreres.

Jim starter med at tjekke vinduerne. Det er ved at være køligt udenfor, og mange beboere har lukket for friskluftventilerne. Når der både i køkken og på badeværelse skal suges brugt, fugtig luft ud, skal den også kunne komme ind. Alligevel oplever Jim tit at de er lukkede.

"Det er ikke så godt. Faktisk føles lejligheden koldere, når de er lukket", forklarer Jim. "Hvis de er åbne, kommer der tør luft ind, og det cirkulerer også varmen fra radiatorerne. Så faktisk sparer du på varmen, når de er åbne", forklarer Jim.

Jim Juhl åbner alle friskluftventiler i boligen. Det gør indeklimaet langt bedre, men det kan selvfølgelig godt blive lidt koldt at sidde lige under vinduet.

"Derfor er der nok også nogle beboere, der lukker en enkelt af dem igen", smiler Jim.

Alle steder skiftes perlatoren ud til en ny vandsparende model. Afdelingen oplever nemlig store vandregninger, og den lille dims kan spare mange penge.

Efter at have tjekket at toilettet ikke løber, opdager Jim en begyndende tæring på røret i badeværelset. Tablet'en kommer frem, og skaden registreres. Om få dage bliver der taget kontakt fra områdekontoret, der skal vurdere, hvordan problemet bliver løst.

"Vi tager de små ting, og resten skriver vi ind i systemet. Det er vigtigt at vi holder tiden til den næste", siger Jim.

Jim registerer løbende på sin tablet, efterhånden som han går boligen igennem. 

"Når jeg kommer tilbage i eftermiddag, så synkroniserer den", fortæller han. Der bliver trykket "gem" på lejligheden, og Jim runder høfligt besøget af.

jbw

Henvendelse om denne side til nyhedsredaktør