12/12-2017 Nyhed til alle

Utilfredsstillende snerydning

Dagens snerydning og saltning har ikke været tilfredsstillende. Vi har haft møde med leverandøren FMT, som forbedrer snerydningen.

Leverandøren FMT sørger for snerydning i størstedelen af Boligselskabet Sjællands afdelinger. Dagens snerydning og saltning fra FMT har i overvejende grad ikke været tilfredsstillende. Derfor har vi i dag haft møde med leverandøren FMT, som fremover skal levere bedre kvalitet i arbejdet. På mødet i dag har vi aftalt forbedrede procedurer, så situationer som den i dag ikke sker igen.

Hvornår og hvordan vurderer FMT behovet for udkald?

FMT overvåger en række snetjenester, og der er to forhold, som skal være opfyldt i et område for, at de sender sneploven på arbejde. Snetjenesterne overvåger tre parametre; vejtemperatur (rød kurve), dugtemperatur (grøn kurve) og lufttemperatur (blå kurve). For at saltning påbegyndes kræves det, at lufttemperaturen er negativ. Dernæst at vejtemperatur (rød kurve) og dugtemperatur (grøn kurve) krydser hinanden. Når disse forhold opstår, vil der være behov for saltning. Se nedenstående graf fra d. 4/12-2017.

I tilfælde af, at der er varslet sne vil FMT lave en præventiv saltning, som gør, at snerydning ved lettere snefald ikke er nødvendig. Ved større mængder snefald vil FMT i udgangspunkt starte snerydning, når sneen er ophørt – dette for ikke at køre unødvendigt mange gange. 

Hvad gik der galt i nat og i morges?

Iflg. prognoserne ville områderne blive ramt af et mindre snefald, hvorfor man i nat præventivt saltede. I løbet af de tidlige morgentimer viste det sig, at snefaldet var mere omfattende end først varslet, og dermed var der behov for en snerydning med efterfølgende saltning.

FMT kom først sent i gang med dette, og de arbejder fortsat på at rydde og salte alle områder. Boligselskabets egne medarbejdere har endvidere hjulpet til at blive hurtigere færdige.

Hvad gør vi for at undgå samme problem senere på sæsonen?

På mødet hos FMT i dag har vi aftalt, at de fremadrettet mailer den kommende dags prognose kl. 21. Ud fra den kan vi vurdere, om vi vil gå imod FMT’s anbefalinger og f.eks. kræve en ekstra kørsel. Det kan være i tilfælde, hvor vejens hældning eller andre meget lokale forhold kan gøre, at der er glat selvom der iflg. prognosen ikke burde være det.

Som selskab støtter vi op om, at udkald i udgangspunkt skal foretages på et teoretisk grundlag, så det ikke udelukkende er op til leverandøren at afgøre. Dermed holder vi også hånd i hanke med omkostningerne. Det ændrer dog ikke på, at de ikke skal køre for lidt, som tilfældet har været i dag.

Overblik over rækkefølge for rydning af sne

Saltning og snerydning sker efter en række fastlagte ruter. Vi vil i løbet af de kommende dage lægge ruterne ud, så man som beboer ved, i hvilken rækkefølge sneen bliver ryddet - om man ligger først eller sidst på ruten.

Den 1. januar 2018 forventer FMT at have et GPS system klar, så vi kan følge bilerne rundt i vores områder og se, hvornår de har været hvor. Indtil det er på plads vil vi modtage en rapport ifm. hver udkørsel, så vi kan følge op på kvaliteten med vores driftsfolk.

Vi følger udviklingen tæt og forventer, at de nye tiltag giver et kvalitetsløft, så opgaven fremadrettet løses tilfredsstillende.

Opdateret kl. 15.31

Henvendelse om denne side til nyhedsredaktør