Manglende strøm

Hvis du mangler strøm i hele eller dele af din bolig skyldes det ofte, at der er sprunget en sikring eller at relæet er gået.

Manglende strøm kan dog også skyldes fejl hos elselskabet eller at strømmen er blevet afbrudt på grund af manglende betaling. Start med at undersøge, om der er lamper tændt hos naboen eller på trappen, før du leder efter fejl i din egen lejlighed.

Sådan tjekker du sikringerne:



Relæet er gået

HFI/HPFI-relæet kan slå fra, hvis der er fejl i ledningsnettet i boligen eller i dine elektriske apparater. Det vil normalt betyde, at der slet ikke er strøm i din bolig.

Hvad kan du selv gøre?

  • Sluk alle apparater og tænd relæet. Tænd apparaterne ét ad gangen (og sluk dem, før du tænder et nyt) - på den måde finder du ud af, hvilket apparat som får relæet til at slå fra - og som der er fejl i.
  • Hvis dette ikke fik relæet til at slå fra, kan problemet skyldes overbelastning. Da vil du kunne undgå at strømmen går ved ikke at benytte så mange apparater ad gangen.

Kontakt os...

  • hvis relæ-udfaldet skyldes komfur, køleskab eller et andet apparat, som hører til lejemålet: Kontakt områdekontoret (se nedenfor)
  • hvis det er et af dine egne apparater, for eksempel fjernsyn eller lampe, skal du enten smide det ud eller kontakte en fagmand for at få det repareret for egen regning.
  • hvis relæet slår fra, selvom der ikke er tilsluttet noget: Kontakt områdekontoret (se nedenfor)

Tag venligst fat i det lokale områdekontor: Find åbningstider og kontaktinfo - eller send din fejlmelding online.

Denne side er opdateret 23/03-2018 af Kommunikation